SEAL DOCTER 35/45mm

  • 309 kr

Till små hojar 50-85De flesta dirtbike-åkare möter läckande gaffeltätningar flera gånger om året. Åkarna utmanas sedan att reparera ett komplicerat och känsligt

I lager
Lagersaldo: 2
Artikelnummer: 801
Leverantör: GMSsports
Dela

Till små hojar 50-85

De flesta dirtbike-åkare möter läckande gaffeltätningar flera gånger om året. Åkarna utmanas sedan att reparera ett komplicerat och känsligt fjädringssystem som kräver specialverktyg. Alternativet är att betala en dyr reparationsräkning och ta ledigt från cykeln medan den står i butiken. Dessutom kan det förstöra en tävlingsdag eller en episk trail-tur. Men att ha förmågan att snabbt och enkelt reparera en läckande gaffeltätning på banan eller på leden kan spara reparationskostnader, tävlingsavgifter, rädda värdefulla titelpoäng eller ta tillbaka helgens spårtur!

Majoriteten av gaffeltätningarna läcker på grund av att smuts har fastnat i tätningen. Uppenbarligen kommer denna läcka att påverka fjädringsjusteringen av din cykel. Det kan också blöta dina främre bromsbelägg och skapa osäkra körförhållanden. Detta vanliga problem är exakt varför Seal Doctor designades.


Risk Racing Fork Seal fixar läckande fjädringsgaffeltätningar

För att använda Seal Doctor, sänk bara dammförseglingen och knäpp Seal Doctor på ditt gaffelrör. Sätt sedan in den i den läckande tätningen och vrid. Designen av Seal Doctor bibehåller rätt position och vinkel när du roterar runt ditt gaffelrör. Du behöver inte ens ta bort de flesta gaffelskydden. Det är viktigt att notera att den utan ansträngning drar ut smutsen ur gaffeln istället för att trycka den djupare in i gaffeln. Du kan också köra din dammförsegling genom den nedre tanden på Seal Doctor för att rengöra den tätningen också. Rengör nu bara gaffeln och sätt tillbaka dammförslutningen på plats.




Seal Doctor kommer också med en skyddshållare så att den kan förvaras säkert i din verktygslåda eller trail pack så att du alltid har rätt verktyg för jobbet.

Det är viktigt att notera att även om majoriteten av gaffeltätningarna läcker på grund av skräp som fastnat i tätningen, läcker vissa tätningar för att de är trasiga, skadade eller att det finns en knackning i gaffelröret.

Inspektera ALLTID ditt gaffelrör för små knackar eller skador.


Most dirt bike riders are faced with leaky fork seals several times a year. Riders are then challenged to repair a complicated and sensitive suspension system which requires specialty tools. The alternative is to pay for an expensive repair bill and take time off the bike while it is in the shop. Additionally, it can ruin a race day or an epic trail ride. However, having the ability to quickly and easily repair a leaky fork seal at the track or on the trail can save repair costs, race entry fees, salvage valuable title points or reclaim that weekend trail ride!


The majority of fork seals leak due to dirt being trapped in the seal. Obviously this leak will affect the suspension tuning of your bike. It can also soak your front brake pads creating unsafe riding conditions. This common problem is exactly why the Seal Doctor was designed.



Risk Racing Fork Seal fixes leaky suspension fork seals


To use the Seal Doctor, Just lower the dust seal and snap the Seal Doctor on your fork tube. Then insert it into the leaky seal and twist. The design of the Seal Doctor maintains the proper position and angle as you rotate around your fork tube. You don’t even need to remove most fork guards. It is important to note that it effortlessly pulls the dirt OUT of the fork rather than pushing it deeper into the fork. You can also run your dust seal through the lower tooth on the Seal Doctor in order to clean that seal up as well. Now just clean the fork up and put the dust seal back in place.





The Seal Doctor also comes with a protective holder so that it can be stored safely in your toolbox or trail pack ensuring you always have the appropriate tool for the job.


It is important to note that although the majority of fork seals leak due to debris caught in the seal, some seals leak because they are torn, damaged, or there is a knick in the fork tube.


ALWAYS inspect your fork tube for small Knicks or damage.